Nyttig chokladkaka



Känner mig lite småhungrig så tänkte fixa ihop en chokladkaka, men en nyttig sådan.

*4 ägg
*ca 1 dl sukrin / sötin
*ca 3/4 burk lättkesella
*8-10 msk mandelmjöl
*1/2 msk vaniljpulver
*kakao (ta några msk och smaka av hur stark chokladsmak du vill ha)
*1 liiiten nypa salt (smaka!)
*ev. sötin florsocker att dekorera med

Man kan givetvis ha i chili, mandel elelr andra nötter, riven mörk choklad eller vad man vill.

Vispa ihop äggen fluffigt med sukrin, vispa ner mandelmjöl, vaniljpulver och kesella.


Jag älskar choklad så jag tar ganska mycket kakao. Tycker det är praktiskt att hälla genom sil så slipper man otrevliga klumpar i smeten.



Färdig för gräddning, ca 220 grader celsius ca 20 minuter. Använder alltid bakplåtspapper så jag slipper onödigt fett.


Färdiggräddad! Fortfarande kletig innuti, det ska ju bli en kladdkaksvariant. Nu ska den få svalna så att den stelnar till sig. Jag ställde min i frysen *fy på mig*, men den ska snart frostas av ändå............ När den stelnat lite om en stund ska jag lägga den på ett fat och sila lite sötin florsocker över den, mums med kaffe!

Jag tycker den är god, den är ju nyttig också, man kan äta den till frukost med lite bär exempelvis, eller som mellanmål.

Kommentarer
Postat av: Sussi

Så smart med bakplåtspapper i bakformen! :)

2011-08-09 @ 18:03:31
URL: http://parcepio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0