Misshandlad



Ja, det är vad jag gjorde mot mig själv igår känns det som. Blev ju en aning förmycket vin i torsdags och några pommes på MD igår satte igång hela karusellen, hjärnan skrek efter mer och jag föll för det. Så igår käkade jag en massa dåliga kolhydrater vilket ledde till att jag somnade kl 21.30 och vankande ca 10.00 (alltså 12 timmars sömn!!). Vaknade genomsvettig och skittrött, t.o.m. mina trosor var genomsvettiga! Bläk. Ögonen är helt svullna. Ja, jag får skylla mig själv. Hoppas att jag kan tänka på det nästa gång hjärnan skriker efter skräp när det är bakis-varning, för jag tål helt enkelt inte förmycket socker.

Jag har funderat mycket kring varför jag blir så otroligt sugen på skräp när jag är bakis. Min hypotes är att blodsockret är så lågt p.g.a. att kroppens celler bränner alkohol att hjärnan instruerar mig att "ät, ät, ät snabb energi" för att få upp blodsockret. Men hur mycket jag än äter så fortsätter cellerna att bränna alkohol och det slutar bara med att blodsockret blir skyhögt. Nu var jag faktiskt inte direkt bakis igår heller, lite baktung i huvudet bara, men det räckte och jag gav efter. Inget dåligt samvete har jag, men jag måste inse att jag inte kan göra såhär mot mig själv när jag vet att sockret inte hjälper ändå utan att jag istället mår värre än en bakfylla dagen efter.

Vikten bryr jag mig inte om, den påverkas inte av lite* skit några dagar i veckan, men när man äter så mycket att man rent av mår dåligt dagen efter så har man problem. Jag kommer aldrig sluta dricka alkohol, det är ju inte där problemet ligger, utan att få hjärnan att förstå att snabba kolhydrater inte är lösningen om man råkar bli bakis. Kom på att jag kanske skulle kunna ses som en bullimiker, förutom att det som åker ner i magen stannar i magen. Men själva beteendet. Tur att det endast visar sig när jag är bakis, får hålla mig till 2 glas vin i fortsättningen (vilket jag inte har några problem med, tar ofta ett glas vin mitt i veckan) om jag inte gör en helkväll.

Nu håller jag på att städa, blir en sen lunch idag och ikväll ska hela familjen åka till IKEA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0